23. januar 2018

Den nye spillelov i Sverige

copyright - travsport & travavl

Det svenske tidsskrift Sulkysport har skrevet om Sveriges nye spillelov, som skal træde i kraft fra den 1. januar 2019. Der er stadig mange uafklarede spørgsmål, blandt andet hvor mange procent af omsætningen spilleselskaberne skal betale til sporten. Svensk Travsport har foreslået 6% - det samme som i Frankrig, men 2 procentenheder lavere end i Danmark.

Der har dog også tidligere været forslag om en afgift på 12%, og formanden for Svensk Travsport, Hans Ljungkvist, udtaler, at hvis man ser på de bruttoomkostninger, som svensk travsport har i dag - det som betales fra ATG til trav- og galopsporten divideret med omsætningen - så bliver det tolv procent. På en omsætning på 14 milliarder ville det give 1,7 milliarder. Men det gælder om at balancere mellem hvad der er muligt og hvad der er ønskeligt, siger han.

Hans Ljungkvist siger endvidere, at hvis man lytter til de selskaber, der arrangerer spil på heste, så er danskernes otte procent helt umuligt. Med en så høj afgift vil det blive mindre interessant at spille på heste, og flere kunder vil gå over til andre spilformer, og spillet på heste vil mindske reelt. Om det er sandt eller ej ved ingen i dag. Det vil tiden vise, tilføjer han.


Jeg mener, at Danmark har gjort det rette ved at vælge 8%.
Vores største problem er, afgiften kun skal betales af spil på danske hestevæddeløb, og at omsætningen på danske væddeløb kun udgør 15% af den totale omsætning i Danmark på hestevæddeløb.
 
 


FRÅGETECKNEN RUNT DEN NYA SPELLAGEN
Förra veckan beslutade regeringen om lagrådsremissen ”En omreglerad spelmarknad” och den nya regleringen ska träda i kraft den 1 januari 2019.
För trav- och galoppsporten fattas dock den viktigaste pusselbiten: Hur hästsportens framtida finansiering ska säkerställas.
Text CLAES FREIDENVALL
– Regeringen har haft en oerhört pressad tidsplan för att få detta i hamn och var tvungna att komma i mål före jul för att det ska kunna bli en ”propp” 2018. Idealet för oss hade förstås varit att marknadsavgiften funnits med direkt, men med tanke på de kontakter vi haft de senaste veckorna med staten förstod jag att det var svårt att få in detta redan nu. Det som däremot var glädjande var Ardalan Shekarabis övertydliga besked om att villkoren inte ska försämras för svensk hästnäring, säger Hans Ljungkvist, ordförande Svensk Travsport. 
Civilministern Ardalan Shekarabi påtalade gång efter gång vid förra veckans presseminarium på finansdepartementet i Stockholm, att han inte ”kompromissar om den svenska hästnäringen”.
– Den betyder mycket för svensk glesbygd, den sysselsätter många människor och då framför allt inom glesbygd. Därför är det oerhört viktigt att hästnäringen har goda intäkter från spelverksamhet och att detta möjliggörs, sade Ardalan Shekarabi.
Inte så enkelt som det låter”
ST:s ordförande Hans Ljungkvist ser civilministerns uttalande som ett stort steg framåt:
– Ingen tvekan om det, men när det gäller att besluta om marknadsavgift förefaller det inte lika enkelt som det kanske låter. Till skillnad mot Danmark och Frankrike så är den mer administrativt komplicerad då den kräver undantag och staten måste gå till EU eftersom vi i Sverige har ett annat regelverk, bland annat när det gäller statens budget. Ett annat alternativ från statens sida hade varit att gå helt på Håkan Hallstedts utredningsförslag och struntat i oss. Från min sida ser jag Ardalan Shekarabis uttalande som ett tydligt ställningstagande att vi ska lösa det här.
Hans Ljungkvist ser allra helst att det blir en marknadsavgift:
– Alternativet är ju som Hallstedt skrev i sin utredning, att gå den ”frivilliga vägen”, vilket innebär att vi själva tar betalt för våra ljud- och bildrättigheter av spelbolagen. Den nya lagstiftningen ger lite mera skydd än idag för våra immateriella rättigheter och framför allt sanktioner mot de som bryter mot lagen, men jag föredrar marknadsavgift. Det skulle säkra en grundläggande infrastruktur, säger ST:s ordförande och fortsätter:
– Den ”frivilliga vägen” är, som jag ser det, förenat med två nackdelar. Kostnaderna blir mycket högre. Vi skulle behöva anställa nästan en hel advokatbyrå och lägga mycket pengar på den juridiska biten och sedan finns risken att några bolag lägger sig utanför licenssystemet även om jag tror att de flesta vill teckna avtal. 
Samma avgift som i Frankrike
Om det skulle bli en marknadsavgift så har trav- och galoppsporten föreslagit sex procent – samma som i Frankrike, men två procentenheter lägre än i Danmark.
– Om vi tittar på de bruttokostnader vi har idag – det som går ut från ATG till trav- och galoppsporten dividerat med omsättningen – så blir det tolv procent. På en omsättning på 14 miljarder skulle det ge 1,7 miljarder. Men det gäller att balansera mellan vad som är möjligt och önskvärt. Å ena sidan vill vi ha en grundplåt säkrad och å andra sidan var grundförutsättningen för det förslag som Hallstedt lade, att ha så hög kanalisering som möjligt. Skulle vi ta en marknadsavgift på tolv procent blir det ingen kanalisering alls och på kort sikt är det kanske inte så dumt att ha kvar ensamrätten, men så enkel är inte matematiken och inte kundernas beteende. Då skulle det bli mindre intressant att spela på hästar och fler kunder skulle dra sig till andra spelformer. Med en sådan hög entrébarriär tror jag att vadhållning på hästar skulle minska rejält. 

För svensk trav- och galoppsport gäller det att hitta en modell som alla parter är nöjda med.
– Någon exakthet finns inte, men om man lyssnar på bolagen som arrangerar spel på hästar så är danskarnas åtta procent helt omöjligt. Om det är sant eller inte får vi se framöver. Vi har studerat Frankrike och tror att sex procent i marknadsavgift är rätt väg att gå.


UTDRAG UT FÖRSLAGET TILL NY SPELLAG

Tillämpningsområde
Spellagen gäller för spel om pengar som tillhandahålls i Sverige.
Krav på spelverksamhet
Spelverksamheten ska vara lämplig ur allmän synpunkt och bedrivas på ett sunt och säkert sätt under offentlig kontroll vilket bland annat innebär
1. att spelen ska ha högt konsumentskydd,
2. att det ska råda hög säkerhet i spelen,
3. att de negativa konsekvenserna av spelande ska begränsas,
4. att spel inte ska användas som stöd för kriminell verksamhet.
Licensgivning
En spelmyndighet fattar beslut om licens. Licens ges för viss tid om högst fem år.
Licenser
Spellagen innehåller sex olika typer av licenser.
Statligt spel: Licens för statligt spel får i huvudsak ges för att tillhandahålla kasinospel på ett kasino, spel på värdeautomater och vissa former av lotterier. En sådan licens får endast ges till ett direkt eller indirekt helägt statligt aktiebolag.
Spel för allmännyttiga ändamål: Licens att tillhandahålla spel till förmån för allmännyttiga ändamål får omfatta vissa former av lotterier. En sådan licens får endast ges till en ideell förening eller ett registrerat trossamfund som har till huvudsakligt syfte att främja allmännyttiga ändamål.
Kommersiellt onlinespel: Licens för kommersiellt onlinespel får ges för att tillhandahålla kasinospel, online-bingo och datorsimulerat automatspel och är öppen att söka för marknadens aktörer.
Vadhållning: Licens för vadhållning får omfatta vadhållning online och annan vadhållning, såsom vadhållning som avser utfallet på elektroniskt simulerade sporthändelser. Denna licensform är också öppen att söka för samtliga aktörer på marknaden.
Landbaserat kommersiellt spel: Licens att tillhandahålla landbaserat kommersiellt spel får omfatta kasinospel som inte sker på kasino, spel på varuspelsautomater och kortspel i turneringsform under vissa angivna förutsättningar. Licensen kan sökas av marknadens aktörer.
Spel på fartyg i internationell trafik: Licens att tillhandahålla spel på fartyg i internationell trafik får omfatta spel på penning- och värdeautomater samt kasinospel som inte sker online eller på ett kasino.
Licenshavarnas samarbeten
För att en licenshavare ska få tillhandahålla spel i samarbete med företag utomlands, genom spelombud eller med hjälp av till exempel ett serviceföretag, ska särskilda krav uppfyllas. Ansvaret för spelverksamheten vilar på licenshavaren.
Registrering av spelare
En licenshavare ska registrera den som vill delta i spel och fastställa en spelares identitet innan spel får påbörjas. Regeringen eller myndighet som regeringen bemyndigar får meddela undantag från registreringsskyldigheten.
Spelansvar
En licenshavare ska skydda spelare mot överdrivet spelande och hjälpa spelare att minska sitt spelande när det finns anledning till det (omsorgsplikt). Licenshavaren ska följa registrerade spelares spelbeteende för att kunna motverka problem med överdrivet spelande.
Åldersgräns på 18 år införs för att få spela.
Det är inte tillåtet för en licenshavare att erbjuda eller lämna kredit för insatser i spelet.
Det är inte tillåtet för en licenshavare att erbjuda eller lämna erbjudanden om bonus annat än vid det första tillfälle som spelaren deltar i ett spel.
Marknadsföring
Krav på måttfullhet gäller vid marknadsföring av spel. Marknadsföring enligt första stycket får inte rikta sig särskilt till barn eller ungdomar som inte har fyllt 18 år. Marknadsföring får inte riktas direkt till en spelare som på egen begäran stängt av sig från spel eller som blivit avstängd av en licenshavare.
Skatt
Skatt på licenspliktigt spel ska tas ut med 18 procent. Spel för allmännyttiga ändamål ska fortsatt vara skattebefriat.
Tillsyn och andra åtgärder
Spelmyndigheten utövar tillsyn på spelområdet.  Det införs möjlighet att blockera betalningstransaktioner mellan spelare och olicensierade spelföretag. Spelmyndigheten kan också förelägga internetleverantörer att upprätta varningsmeddelanden för webbplatser som erbjuder spel utan licens.
Straff och sanktioner
Ett skärpt sanktionssystem föreslås för att begränsa den illegala konkurrensen från olicensierade spelföretag. Höjda straffskalor för olovlig spelverksamhet och för främjande av illegalt spel samt den nya brottsrubriceringen spelfusk (matchfixning) föreslås.

Ingen kommentarer: