Stig B. Norsk og Michael Korfitsen har skrevet et godt indlæg i Travservice.
Læs indlægget her: Om økonomien på Racing Arena Aalborg
Et kort uddrag, der understreger pointen:
"Aktuelt er der en landsdækkende debat om en ny fordelingsnøgle på blandt andet banespillet, og fordelingen af driftstilskuddet efter nogle bestemte Key Performance Indicators, KPI.
Det er sundt at have den debat, navnlig når vi ved, at spillemønstrene ændrer sig, og at driftstilskuddet falder markant de kommende år.
Derfor savnes andre indikatorer, der skal tages med i ligningen.
En væddeløbsbane skal drives som enhver privat virksomhed.
Der skal være fokus på omkostningerne, men der skal så sandelig også være fokus på potentielle indtægter."
Aalborg Væddeløbsbane |
Læs eventuelt min forrige blog om emnet, som tager udgangspunkt i et indlæg fra Morten Thanning Vendelø:
Dansk Travsport - et planøkonomisk eksperiment
I 2012 skrev jeg et indlæg, der desværre er lige så aktuelt i dag, bortset fra at det ikke længere er HFF, der står for uddelingen af midlerne til de enkelte baner. Nu er det DTGU, der fordeler midlerne.
Her er sidste afsnit af indlægget:
Dansk Travsport - et planøkonomisk eksperiment
I 2012 skrev jeg et indlæg, der desværre er lige så aktuelt i dag, bortset fra at det ikke længere er HFF, der står for uddelingen af midlerne til de enkelte baner. Nu er det DTGU, der fordeler midlerne.
Her er sidste afsnit af indlægget:
Når der således ikke er udsigt til at få flere midler til fordeling i hestevæddeløbssporten, er det endnu vigtigere, at de midler der er til rådighed fordeles på en måde, som fremmer sporten mest muligt. Det sker ikke som nu, ved at HFF's bestyrelse sidder og bevilger tilskud til små og store forbedringer på de enkelte baner samt uddeler præmie- og driftstilskud efter forgodtbefindende. Det er heller ikke HFF's opgave at drive et mediecenter. Hvis alle midlerne derimod blev fordelt til de enkelte baner efter objektive kriterier som f.eks. omsætning i alt pr. løb eller baneomsætning pr. løb, ville banerne have et rigtig godt incitament til at promovere spillet. Fri konkurrence og markedsøkonomi virker nu en gang bedre end planøkonomi.
Hele indlægget fra 2012: Kan travsporten overleve i Danmark?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar